Back on the road

31 juli 2011 - Dalen, Noorwegen

Als eerste de laatste perikelen rond "brommerpech". De dag nadat de vriendelijke noor de brandstofpomp rechtstreeks op de accu had aangesloten startte de motor zowaar en bleef een tijdje draaien, totdat ik wilde vertrekken: weer met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. 500 meter verderop zat een werkplaats van iemand die naar verluid alles kon repareren, hij was echter op vakantie. 's Maandags zou hij er weer zijn en ik besloot om de fiets naar hem toe te brengen: een 180 kg zware motorfiets lopend 500 m duwen, heuvelop pfffffff. Na 100 m een heldere inval gekregen: stond de benzinekraan wel open???? Nee dus.... Open gezet starten, lopen, spullen gepakt en (via Ulefoss voor de sluizen) richting Skien, waar een motorzaak is. 10 km buiten Dalen: doe het zelf maar weer, beetje gerommeld en verder voor 8 km. Het leek erop dat de pomp uitvalt op het moment dat de carburateurs vol zijn en daarna niet meer aanslaat. Dussss de brandstofpomp er tussenuit gehaald en door richting Skien, no problemo. Het is nu zo dat ik dit bericht in Oslo zit te tikken :).
Afgezien van de gedwongen stops was de rit verder prima, mooi weer, strakke wegen met mooie bochten. Twee sluizen bezocht: Vrangfoss en Ulefoss. Theo: ik vond de eerste mooier. Helaas was mijn camera leeg, en mijn i pad en mijn telefoon. Dus van deze geen foto's :(. Nadat ik ook ff in Ulefoss heb gekeken ben ik op zoek gegaan naar een camping in de buurt van Skien. Ik heb er een gevonden aan de oever van het Telemark kanaal. Een minicamping met 1 douchegebouw, 1 voor de dames en 1 voor de heren. Gelukkig was de camping echt mini. Op de camping een nederlands stel ontmoet: ronde de 50 met een sleurhut. Aangezien alle electronica een oplaadbeurt nodig hadden, de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze een stopcontact overhadden, jawel en wel 2 meer ook. Alees bij toerbeurd aan de stroom en laden met die hap. Ze boden meteen een pilsje aan, met graagte geaccepteerd. Als echte hollanders met een sleurhut hadden ze een ruime hoeveelheid drank meegenomen. Officieel hadden ze het land niet ingemogen. Ze wilden niet alles weer mee terugnemen en aangezien ik de beroerdste niet ben heb ik meegeholpen wat blikjes en wijnflessen te legen. Het werd een gezellige avond :). Vrij vroeg toch nog wel, 12:00, mijn tent opgezocht en mijn roes uitgeslapen.
De volgende ochtend opgebroken, afscheid genomen en aangezien mijn camera vol was de 30 km teruggereden naar Ulefoss. Mazzel: toen ik bij de sluis was werd er net een schip geschut. Wat foto's gemaakt en een stukkie gefilmd.
Daarna op naar Oslo, ik stel het bezoek aan de werkplaats uit tot ik thuis ben: de motor loopt als een zonnetje en verbruikt nauwelijks meer dan met pomp. Na weer een mooie rit in het zonnetje en zo nu en dan een spetter regen aangekomen op de camping Ekeberg net buiten Oslo. Mooie camping naast voetbalvelden waar op dit moment nog een voetbaltoernooi bezig is, er lopen heel wat voetballertjes rond. Morgen ga ik Oslo bekijken en dinsdag door richting Goteborg.
Het noorse landschap verschilt hier dramatisch met dat aan de westkust. Het is hier veel vriendelijker, lagere bergen met veel groen. Ook mooi, maar minder spectaculair dan de fjordenkust.

@Jeroen: ik had geen lader bij me, niet gerekend op pech. Gelukkig hadden ze er een in de werkplaats bij de Essopomp, dus de accu daar geladen. De betreffende lader was er 1 voor autoaccu's, aangezien motoraccu's wat kleiner zijn was een uurtje laden meer dan voldoende.Zelf een lader meenemen kan, maar als je alleen reist is de bagageruimte toch beperkt.

1. jeroen:
    31 juli 2011
    Zo zie je maar weer je hoeft er dus geen brandstofpomp meer voor nodig te hebben om op vakantie te gaan met de motor.
    Nou ik hoop voor je dat ie het gewoon maar blijft doen....
  2. Janine:
    1 augustus 2011
    Hi Henk, heel mooi verslag van je reis en goed dat je weer verder kunt met de motor! Ik ben ook benieuwd naar de foto's
  3. Hetty:
    1 augustus 2011
    Daar ook de laatste loodjes... nog een paar fijne dagen!! xx