Motorpech

29 juli 2011 - Dalen, Noorwegen

Na een bemoedigend begin vanochtend: de motor startte en ik heb de camping bereikt. Afijn, tent afgebroken en de boel ingepakt, route bepaald naar Ulefoss en met frisse moed op weg. Bij de vriendelijke Essopomp de tank volgegooid. Op 2,6 km afstand van de pomp, gelukkig bergopwaarts, schee die er weer mee uit. Een vriendelijke duitser heeft me geholpen om hem aan de kant te zetten. En daar stond ik dan...
brondstof toevoer gecontroleerd, er liep vloeitsof uit de brandstofpomp, dus tot zover was het goed, dacht ik. Ondertussen de verzekeringsmaatschappij gebeld, bleek dat in mijn dekking pech onderweg er niet bij zat, repatriering in geval van schade wel. Maar ik wilde niet terug, maar door naar Ulefoss!!
nog een keer geprobeerd te starten en jawel, hij deed het weer...... Tot de volgende bocht. Toen heb ik de motor maar gekeerd en op zwaartekracht terug naar de Esso. Daar gebeld met Route Mobiel, ANWB, reisverzekering, noorse wegenwacht, het haalde allemaal niets uit. De noorse wegenwacht zou een auto langssturen met monteur, bleek dat zij een sleepdienst in Skien in wilden schakelen. De man van de Esso had deze al gebeld en voor NOK 8000,00 wilde hij me komen halen. Met deze € 1000,00 is dat zeker meteen einde vakantie.
De Esso-meneer wilde denk ik van me af :), hij heeft een aantal mensen gebeld. 1 van hen wilde me komen helpen. Geen monteur, maar een mede motor coureur op een mooie Moto Guzzi. Nadat we de halve motor hadden gesloopt constateerde hij dat de vloeistofpomp niet draaide. Bleek dat er geen spanning op stond, ergens in het electrisch systeem zit een breuk. Hij stelde een QYN oplossing voor (quick and dirty): de brandstofpomp rechtstreeks op de accu aangesloten, met een schakelaar ertussen. Alles aangesloten, de motor weer opgebouwd, starten en lopen, HOERA! De helper ging weg, ik pakte mijn spullen, motor starten: accu leeg.
Om een lang verhaal niet nog langer te maken: de motor staat weer bij de Esso, mijn tentje weer op de camping bij dalen en morgen ga ik, met hoop ik de vriendelojke Noor, proberen de boel weer aan de gang te krijgen.

@Hetty: had je die niet gerepareerd met kniekousjes???
@Jeroen: ik hoop dat hij zeker voor 20 augustus gemaakt is, anders zit St Vith er niet in vrees ik

1. Nanny:
    29 juli 2011
    Dit is echt niet fijn! Hoop op een goede oplossing X.
  2. jeroen:
    29 juli 2011
    Hoi Henk. maak je nu maar geen zorgen over St.Vith.
    Ik denk dat thuis komen nu het belangrijkste is.
    Enfin ik begrijp uit je verhaal dat de brandstofpomp rechtstreeks op de accu staat? waarom loopt je accu dan leeg en heb je een accu lader bij je of kun je die kopen dan kun je in principe verder want tijdens het rijden laadt je accu bij.
    Nou zou ik denk ik ook niet zo snel aan een acculader denken maar het is dus wel altijd handig om die bij je te hebben goeie tip voor op reis!
    Sterkte en laten we het beste maar hopen.
  3. Hetty:
    30 juli 2011
    Het was hoogzomer dus ik had geen kniekousjes bij me!!
    Nou sterkte daar, gelukkig zijn er vriendelijke Noren!! Mange takk!!!