De toerist uithangen in Oslo

1 augustus 2011 - Oslo, Noorwegen

Vandaag maar eens een motorloze dag ingelast. Ik ben per bus en tram door Oslo gecrosst. Niet heel spannend: als eerste heb ik het koninklijk paleis van de buitenkant bekeken, lelijk gebouw. De rondleiding overgeslagen, ik wilde eerst naar het Vigelandpark. Dit is een mooi aangelegd park met heel veel beelden (ca 208) van de noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Het park is ontstaan in de periode 1923 - 1943, in 43 overleed Vigeland op 74 jarige leeftijd. De laatste 20 jaar zijn heel productief geweest. De beelden zijn hoofdzakelijk man, vrouw en kind figuren in diverse combinaties en houdingen. Het materiaal is brons en graniet. Een aantal bronzen man-figuren spraken me aan, die beelden waar de mannelijke kracht getoond werd.
Ik wilde het Vigelandsmuseum ook met een bezoek vereren, helaas was deze op maandag gesloten :(.
dan maar met tram en boot naar het vikingschip museum. In dit gebouw staan 3 vikingschepen van ongeveer 1000 jaar oud die na een vaarzaam leven dienst hebben gedaan als grafkist voor de upperclass, dus compleet met gereedschap, goud, eten, kleren, dienstmeid etc. Twee van de schepen szagen er nog zo intact uit dat je er zo mee weg zou kunnen varen. De derde miste voor en achtersteven.
daarna met de benenwagen naar het Kon Tiki museum van Thor Heyerdahl. De noorse wetenschapper die eerst met een vlot van Balsa hout (de Kon Tiki) en daarna met drie papyrus schepen (Ra I en II en de Tigris) heeft bewezen dat men in oeroude tijden (Bv Egypte) met dergelijke schepen de atlantische oceaan konden oversteken en zo contact met o.a. De Inca's en Maya's kon hebben. (inside joke QYN: dat wist ik al, ik ben regelmatig met zo'n schuit die plas water overgestoken).
Als laatste nog het Fram museum bezocht, de Fram is een boot die gebruikt is door Fridtjof Nansen en later door Roald Amundsen voor Noord- en Zuidpool expedities. Rond het schip heel veel foto's van de expedities en ook gebruiksvoorwerpen van de drie reizen. Het is me niet helemaal duidelijk of het schip voor elke reis is aangepast of dat het drie aparte schepen zijn met dezelfde naam. Bij de eerste expeditie heeft men het schip laten vastlopen in het pakijs en heeft zo drie jaar rond de Noordpool gereisd. Na drie jaar kwam het schip weer vlot en kon men na in totaal 5 jaar weer naar moeder de vrouw. De andere twee reizen waren een expeditie naar Groenland en de beroemde (gelukte) poging van Amundsen om de magnetische Zuidpool te bereiken.
Toen was het etenstijd, ik gunde mijzelf een eendeborstfilet met warm appelgebak met vanilleijs toe en 2 bier, heerlijk.

1. Nanny:
    1 augustus 2011
    Heb je nog naar de motor laten kijken? Zie net dat je via Zweden gaat reizen.
    Fijn he om jezelf dingen te gunnen:) geniet ze!!
  2. Hugo:
    2 augustus 2011
    Mooi man!!! Ik ben echt trots op je!
  3. Theo Jansen:
    2 augustus 2011
    Hallo Hendrik,
    Mooie verhalen en een prachtige avontuurlijke vakantie. Zo maak je nog wat mee. Leuk. Ik begrijp dat je een paar droge en mooie dagen hebt. Ik duim voor je. Hier hebben wij vandaag een mooie dag. Morgen gaat het gelukkig weer regenen en koelt het af.